SKOLAN!!!

Min dotter skall börja nere i skolan efter sommaren, fattar ni min prinsessa skall lämna Förskolans trygghet som hon gått i nästan 4 1/2 år . Hon tycker ju givetvis att detta skall bli jätte spännande och roligt, men jag som mamma känner smått panik inför detta. Inte för att jag inte tror att hon klara det utan för att jag inser att nu går det fort och snart är hon en tuff skoltjej .

 

Jag har mycket funderingar som jag antar de flesta av er oxå har/ haft inför att barnen skall börja skolan. Jag har i frågasatt på dagis när vi skulle få inbjudan ner till skolan för information och se de olika förskoleklasserna. Tyckte att tiden gick och inget hände. Barnen har varit nere i skolan och hälsat på de olika förskoleklasserna. Men inget för oss föräldrar.

 

I Tisdags 12/4 var det alltså dags för oss föräldrar till barn födda -05 att äntligen få information. Blev så besviken, de som höll i mötet kändes  inte insatta i något och hade enligt den uppfattningen jag fick ingen koll . Alla enheter var tyvärr inte representerade och kunde därför inte ge oss samma information som de andra förskoleklasserna. Vi fick veta att vi numera inte fick vara med och påverka vart våra barn skall hamna och med vilka vänner.

Ursäkta, det är mitt barns framtid vi pratar om skall jag då inte ens kunna få önska vart jag anser blir bäst för henne? Vi fick inte heller komma på nåt öppet hus på förskoleklasserna för det behövdes inte nu när vi ändå inte fick ha önskemål.  Ni får ursäkta mig men jag tycker inte detta är ok.

Efter en massa reaktioner från diverse föräldrar  menade rektorn på  att vist fick vi komma och hälsa på när vi ville, det var bara att komma. Jaha när skall jag hinna det när jag skall skicka in min anmälan nu och bestämma mig om hon skall gå på Eken  eller boken/asken? Roban har ingen aning om vart de olika klasserna finns och ser ut, jag har noll uppfattning om tex Eken kan inget och vet inget om det. Tycker det är synd att dom tar bort den chansen för oss föräldrar som faktiskt är intresserade av hur våra barn skall gå de närmaste åk

Man kan ta ett exempel som att  man går på gruppträning. Det är aerobic, ledarena har samma utbildning och köra samma steg men har olika musik och olika upplägg . Den ena kör den nyaste musiken och är jätte peppade och tjoar, medans den andra kör 80-tals musik och är lugn på rösten och pratar så lite som möjligt.  Tror sjutton att du väljer det passet som har den musiken som du gillar mest  och det uppläget som driver dig längst.

När du handlar mat väljer du den affären som tilltalar dig mest, har bäst priser och har mest tillgänglighet.

HM i Borås ser inte alls likadan ut som den gör i Karlstad tex, även om dom skall ha samma sortiment så kanske affären i Borås har det mer snyggt och i ordning bland kläderna och är mer inriktade på att hjälpa kunderna , då väljer jag att handla där så klart. Antar att ni förstår vad jag menar.

Att påstå att det inte är någon skillnad på Boken och Asken känns löjligt, det märktes ju redan på mötet när fröknarna pratade om sitt.

Vist har dom samma mål och har samma läroplan för barnen, men hur dom  uppnår målen och kommer dit skiljer sig givetvis på hur de olika fröknarna är och hur de  jobbar med barnen. Varför är det så konstigt att man kanske känner mer för ett ställe än ett annat?  Så är det hela livet och det måste väl inte vara något dåligt. Jag tror att Boken är super bra och jag tror Asken är super bra, men jag vill själv kunna få bilda mig en uppfattning om vad jag tror att min dotter skulle trivas/passa bäst någonstans och inte folk som aldrig träffat Ronja.

liten blir stor...

 

 

Jag vet att det kommer bli bra hur det än blir och att barn anpassar sig, att dom får nya vänner osv. Men detta är stort för mig och jag vill ge Ronja den bästa starten hon bara kan få.  Gadden har aldrig varit ett alternativ för oss och jag ångrar mig inte att jag inte valde det.  Ja den som lever får se vart Ronja Roshom kommer börja till hösten.

Kram...


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0