TILL VINNIE...

Kan inte fatta att du fyller 1 år i dag, känns inte alls så längesen som jag gick omkring med min stora stora mage och väntade på ett tecken från dig. Men du hade ingen bråska ut inte, du tog god tid på dig. Men kvällen den 14 okt 2008 var jag helt slut och gick ock la mig tidigt tillsammans med Ronja i våran säng.Då hade jag gått över 15 dagar och var måttligt road.  Hade lite värk och tyckte det började kännas mer o mer, lyckades ändå somnade några timmar. Vid 01.00  gick jag ner till Robban som fick sova på soffan och väckte han, sa till att han skulle lägga sig hos Ronja och hålla sig beredd. Oj vad ont jag hade, men eftersom värkarna fortfarande var så långt i mellan försökte jag bita i hop. Skulle in på överburenhets kontroll dagen efter  kl 9.00 och tänkte att jag skulle vänta  tills dess. Men smärtan blev bara mer och mer  påtaglig och  vid sex ringde jag in till förlossningen och frågade dom om jag fick komma in, då var värkarna så kraftiga att jag höll på att gå av.
Robban körde Ronja till dagis vid 07.00 och kom sen hem och hämtade mig. Då skulle han givetvis in till sitt jobb först och skriva lappar och prata in på telfsvarararen vad som var på G. Så vid 8.00 kom jag äntligen in på förlossningen för undersökning och CTG.  Tror till och med att jag bad en stilla bön till Gud att dom inte skulle skicka hem mig. Kunde knappt stå under värkarna som kom och hade så in i helvetes ont rent ut sagt. Men som tur var hade jag öpnnat mig 6 cm och fick mig ett rum. I bland skall man inte lita på att det skall vara en viss tid mellan värkarna och att vattnet skall gå. Väl inne på rummet satte Robban på Lars Winnerbäck och jag la mig i badet med lustgas . Det var helt perfekt och jag kände mig riktig avslappnad där ett tag. Din pappa sprang mest in och ut hela tiden , tror han var nerövs fast han inte ville erkänna det. Eller så tog han för mycket lustgas haha.
Vid elva - halv tolv kom barnmorskan in och ville att jag skulle komma upp ur badet  för en ny CTG kurva, vilket jag motvilligt gick med på. Men tur var väl det för sen fick du helt plötsligt bråttom ut. Du tryckte på och tryckte på och din pappa hjälpte mig under hela processen som en hjälte. Tillslut lyckades jag efter att skrikigt och skällt ut personalen . Ville att dom skulle skära upp mig och plocka ut dig helt enkelt. Men som sagt tjugo över tolv tiitade ditt mörka håriga huvud ut och såg ljuset för första gången. Helt jäkla fantastiskt. Att du sen var en kille gjorde lyckan bara större, nu hade vi fått en av varje och vad mer kunde man begära. Den lycka man känner när man får hålla i stt barn första gången är obeskrivlig, man känner sånt rus och sån stolthet att orden inte räcker till för att biskriva. Du var världens finast kille och jag älskade dig från första stund vi träffades.

När vi väl kom upp på BB fick jag ett överaraskande medl från Robbban, det visade sig att min fina vän Helena som var oxå var gravid men inte skulle ha förrän nån vecka senare  kommit in samma dag och  fått en pojk. Då tror jag lyckan var som störst, tänk att få dela denna dag med sin bästa vän och förhoppningsvis din bästa kompis i framtiden. Tänk att du och Jack föddes på samma dag med bara några timmar i mellan, så häftigt. Där gick vi på BB med våra fina nattlinen och nyfödda söner stolta som tuppar. Tur för dig att du kom förre Jack annars hade jag tvingat ut dig haha
Vi stannade på BB två-tre dagar innan vi fick ta hem dig för första gången. Du svalde en hel del fostervatten och fick därför vara kvar.
Redan från födseln hade du mycket hår fast mörkt,    nu är du våran söta lilla hårboll.
Ronja var dock besviken eftersom hon hade bestämt att vi skulle få en tjej som hete Milla och det passa  du inte riktigt  som. Vi hade först två andra namn till dig, Tristan eller Dante . Men helt plötsligt kom Vincent ut från Robbans mun och vi tog det direkt. Inte så illa med tanke på vilka kända personer som bär ellet burit det namnet.

Sen den dagen du kom hem har du varit den snällaste bebis/unge man kan tänka sig. Du sov i egen säng från första natten hemma , du har aldrig vaknat på nätterna och ätit utan  sovit  hela nätterna , kan räkna på en hand dom gångerna du vaknat på natten och bara behövt din napp och sen somnat om. När du var fyra månader flyttade du in i eget rum och där har sovit som den prins du är och jag är solt över dig. Nappen älskar du och använder den alldeles för ofta , men vad gör det om hundra år? Dina två första tänder fick du när du var fyra månader och dom kom smärtfritt, nu har du nio tänder och den tionde är på väg upp. Håret som sagt har bara blivit ljusare och ljusare med tiden förutom din lilla svarta pigment fläck du har bak på huvudet. Som om du inte var lik din pappa ändå. För det skall du veta, du är en kopia av din far så det nästan är skrämande. Antar sådan far sådan son.

Annars älskar du bollar och har en naturlighet för bollar, har sagt till din gudmor att det är hennes ansvar nu att börja träna dig om du skall bli en stjärna. Annars tycker jag du är en typisk kille du gillar bilar, och sitter gärna och pillar på allt som går att pilla på. Du drar ner alla krukor, slår på tv med allt som finns i din hand, drar fram allt från skåpen och slänger det mesta i toaletten om man glömt stänga den Dörren. Mat älskar du och du äter allt som kommer din väg, vatten tycker du är dumt när man kan få äppldryck istället. Krypa lärde du dig först vid 7 månader, att lära sig gå ligger inte i ditt intresse. Du kan gå om man tvingar dig men får du bestämma själv kryper du hellre. Att vara ut och leka är roligt och speciellt rutschkana, där klättrar du upp för trappan och åker ner sen själv. Och en gång gick det lite för bra så du stod på näsan.

Annars har detta året gått alldeles för fort, vi har knappt hunnit nåt känns det som och ändå är det ett helt år . Du älskar att vara i mammas säng och bara mysa och gosa. Ronjas rum är ditt favorit ställe och där hittar jag dig ofta spelandes på hennes "piano" och sjungades i micken. Blir lika full i skratt varje gång jag ser dig stå och dansa och digga för dig själv. Så vem vet om du kanske blir en ny idol i framtiden, men i så fall är det inte mina talanger du ärvet haha.
Du älskar din syster och blir alltid glad när du ser henne och får busa tillsammans med henne. Du får nåt i blicken när man säger Ronja och det tänds liksom till i hela dig. Ronja älskar dig och speciellt ditt hår som hon så gärna skall dra händerna igenom hela tiden. Ni kommer få en fantastisk vänskap och jag tror ni alltid kommer hålla ihop.
Till sist vill jag bara skriva att jag älskar dig av hela mitt hjärta och jag önskar att tiden inte gick så fort, men jag lovar att inte kalla sig bebis längre för nu är du mammas kille. ÄLSKAR DIG!!!!

Kommentarer
Postat av: Challe

Fint skrivit om lille fisen! Grattis Grattis igen! =)

2009-10-15 @ 14:41:14
Postat av: Nina

Hipp hurra för världens sötaste Vinnie!!! Hoppas ni haft en underbar dag. Massa kramar från oss i Landvetter

2009-10-15 @ 18:22:57
Postat av: Anonym

Så fint du skriver.

Ja tiden går fort.



Massa grattis från oss!



KRam

2009-10-15 @ 20:53:59
Postat av: Mia

Det försvann ju att jag skrev det.



Grattis igen. Stora Killen

2009-10-15 @ 20:54:42
URL: http://svaneholmskan.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0