MIN ÅSIKT!

Dom senaste två veckorna har många människor fråga mig hur jag ställer mig till att vaccinera mig. Vet att många känner sig osäkra på om dom skall göra eller inte göra det.
Själv kommer jag inte att göra det och jag säger till mina närmaste att dom heller  borde göra det. Min anledning till att inte göra det är:

1. Vad vet man om vaccinet?
2. Biverkningar?
3. Nästa år kommer det en ny influensa . Skall vi stoppa i oss massa vaccin varje år?
4. Hur ofta har jag haft influensan?

Vaccinet har aldrig testast på människor innan och ingen viste hur det skulle påverka kroppen. Dom jag känner som tagit vaccinet har blivit väldigt sjuka i två -tre dagar  och haft en väldigt värk i armen. SÅ en frisk människa blev sjuk efter tagit vaccinet. Skall vi verkligen stoppa i oss en massa vaccin mot allt? Personligen tycker jag man skall låta kroppen få jobba i fred och göra sitt jobb. Jag är 31 år och haft den RIKTIGA infuensan en gång. Har aldrig varit så dålig och sjuk som då. Låg i ett mörkt rum i 4-5 dagar och kunde inte röra kroppen, men sen var jag FRISK! Kroppen fixade det själv . Man säger ofta när man är vrål förkyld att man har fått influensan, men det är inte riktigt samma sak kan jag lova er.

HUR UNDVKER MAN ATT BLI SMITTAD?
Som vid vanliga influensa ökar risken att bli smittad om man träffar många personer och har tät kontakt.
För att undvika bli smittad kan man försöka hålla sig borta från stora folksamlingar och trängsel, som tex bussar.
Tänk på :
*undvik nära  kontakt med andra människor som kindpussar och ta i hand.
* Tvätta händerna ofta och noggrant.
* Undvik att röra vid ögon, näsa och mun.
*Undvik människor du vet är sjuka.

SYMTOM VID INFLUENSAN!

De symtom du kan få av den nya influensan som även kallas svininfluensan , liknar de man får av vanliga influensor. Det är vanligt med feber över 38 grader,  ibland får man upp mot 40 grader.  Typiskt är oxå muskel - led värk och ont i kroppen, hosta ( i början oftast torrhosta) , halsont, snuva,  huvudvärk, trötthet. Kan i enstaka fall även ge diarre och kräkningar.

Så har man endast tex feber är risken väldigt stor att du inte lider av svininfluensan utan nåt helt annat.

Så jag kommer inte att ta den, men man skall alltid göra det som känns bäst för en själv. Men låt er inte skrämas av det som sägs på TV¨för dom vet väldigt lite kan jag försäkra er.
Är man ofta sjuk och jätte dålig så kanske det är en bra ide, men annars tror jag ni klarar er alldeles utmärkt på egen hand. Vi kan inte heller skydda våra barn på allt, dom måste få bygga upp ett starkt immunförsvar .

xoxo.........

Kommentarer
Postat av: Katri

Hej hoppas allt är bra med er. jag har också haft dessa tankar om veccinet men samtidigt tänkt på att även om jag klarar det så kanske jag smittar någon som inte gör det! Någon i riskzonen och det hade ju inte heller kännts bra..

Kram

2009-10-28 @ 10:54:29
URL: http://stahlfamiljen.blogg.se/
Postat av: sofi

men bara för att man har vacinerat sig betyder väl inte de att man inte kan ha sjukdommen alls utan kan väl smitta andra även om den inte bryter ut på dig själv? bara en tanke.

2009-10-28 @ 15:07:17
Postat av: Anonym

VIST är det svårt, man vet inte vad som är rätt eller fel..

2009-10-28 @ 20:24:28
Postat av: Mia

Jag tänker inte heller ta den. Håller med varenda ord du säger.



Bättre för våra barn att bygga upp ett bra skydd av egen kraft.



2009-10-28 @ 21:46:04

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0