MÅNDAGEN DEN 7:e

Fy fan vad trött jag är i dag, vill bara krypa ur mitt skinn och sätta mig på min kvast och fly. Men det vore väl inte snällt mot mina barn, kan bara säga att det är tur att träningen är slut för det hade jag aldrig orkat i kväll. Men en sak i sänder. I går var det full rulle från det att jag vaknade till jag skulle lägga mig. Hämtade mina barn hos Lena och Conny i går vid elva eftersom Ronja skulle på kalas i Borås kl ett. Hem duscha och sätta på kalas kläder och dra in  till Lekborgen för kalas hos Elin. Hade i mitt stilla sinne tänkt att jag skulle passa på att köpa julklappar medans hon lekte. Men Ronja var inte på sitt underbaraste humör och var gnällig och seg. Givetvis ramlade hon och slog upp hela sin lilla rygg inne på lekborgen, är inte alls så säkert som man kan tro med alla bollar. Men jag hann köpa tre julklappar och det var ju bra. Kalaset gick bra och barnen hade roligt och var rätt trötta när det var dags att gå hem. Jag och Ronja stannade en stund till innan vi åkte hem. Hörde på Ronja att hon lätt tjockare och tjockare i halsen och förstod att hon höll på att bli sjuk. Hemma vid fyra var det att lägga henne framför en film i sitt rum medans jag hade en mammig liten kille runt benen . Även han var lite gnällig och ville bara vara med mig hela tiden, fast jag var svin trött efter Lördagens fest och bara ville vila var det bara att gå omkring med han.
Sen vid Vinnies läggdags gör jag det värsta tänkbara och jag kan bara skylla på att jag var så trött i huvudet vilket dock inte ursäktar det jag gjorde. Skulle göra ordning vällingen och orkade inte bära han mer och istället för att sätt ner han på golvet satte jag han på köksbänken. Jag stod precis vid han och skulle bara ta vatten i flaskan när han vrålar till, då har jag glömt att plattan precis varit på och är alldeles varm. Givetvis satte Vinnie ner sina fingrar på plattan och brände två fingertoppar. Tror ni man känner sig som världens mest usla mamma då eller? Hur dum i huvudet får man vara, tror fan att man inte sätter sina barn vid spisen. Han hade så ont hela kvällen, han bara grät och grät och bara jag fick hålla han. Handen värkte på han och jag kände hur han led. Robban smörjde in hans lilla hand med Aloe vera juice och det hjälpte + alvedon. Till slut somnade han helt utmattad i mitt knä. Ja mitt hjärta brast både en och två gång kan jag lova.
När jag själv la mig och skulle sova malde tankarna i huvudet om allt och jag kunde inte somna. Vid halv tolv vaknade Ronja och var ledsen, hon hostade men det gick inte och det lätt som falsk krupp. Fick sitta med henne tills hon somnade om och hann precis lägga ner huvudet på kudden innan nästa unge vakna. In till han och hämta han och försökte lägga han brevid mig, men han höll på och höll på. När klockan var två höll jag på att få en frispel och visste inte vart jag skulle ta vägen. Väckte Robban och slängde huvudkudden över huvudet och försökte somna. Sist jag tittade på klockan var den 02.40. Klockan sju i morse var det dags att gå upp igen och försöka vara pigg och glad. Jag behöver väldigt mycket sömn och mår inte bra när jag sover så få timmar.  Får se hur jag skall orka överleva denna dagen.
I dag var det givetvis lucia firande i kyrkan och jag hade lovat Ronja att hon skulle få vara med på det. Trots natten och trots att Ronja inte är riktigt frisk åkte vi dit.
Mamma kom som en räddande ängel och hjälpte mig stryka Ronjas Lucia nattlinne och såg till att vi kom dit i tid.

min pepparkaka.

Ronja som nattens lucia.


Vinnie undrar vart han hamnat , ser overkligt frågande ut.

Finast i världen.

Alla fina lucior i samlad trupp.


Är otroligt stolt över båda mina barn . Vinnie var med utan problem och fast jag inte var där brydde han sig inte. Ronja stod helt still och lyssnade på allt som sas. Några ungar var helt galna och föräldrarna bara stod och titta på när dom förstörde för dom andra. Blir galen på sån idiot föräldrar stanna hemma nästa gång. Det var super mysigt i kyrkan och efteråt bjöds det på fika vilket var uppskattat. Rolig grej tycker jag och eftersom dom tar bort lucia tågen på dagis och har pyssel istället tycker jag det var roligt för Ronja att få vara lucia, det är ändå en tradition som jag tycker är små mysig.

I dag måste jag ta tag i hemmet och städa innan det förfaller. Ser ut som fan rent ut sagt och jag måste göra det fint. I kväll blir det ingen fotboll för Ronjas del, utan hon vila så hon blir frisk igen. Får vara hemma i morgon oxå från dagis så skall väl hon bli bra igen. Nej nu skall jag steka pannkakor till min dotter medans lilleman sover. Blev nog väldig rörigt inlägg men det är så min hjärna är just nu.
puss o kram...

Kommentarer
Postat av: Mia

De är så snabba med sina små fingrar. Jag har också satt Edvin jämte spisen någon gång för att få båda händerna fria. Ibland måste man.

Man är inte sämre mamma för det.



Så fina de var på lucia. Elin har sitt på onsdag. Får se om hon vill vara med. Hon vill inte hålla något ljus inte.



Nu bakar vi lussekatter. Väntar på att de ska jäsa färdigt bara.

2009-12-07 @ 15:02:32
URL: http://svaneholmskan.blogg.se/
Postat av: PB

Vad fina era barn är. Ronja har ett otroligt vackert ansikte, har hon en Cindy Crawford prick? eller födelsemärke kanske det heter :)

Hoppas ni får en bra Jul kram från lilla mig.

2009-12-09 @ 08:45:48
Postat av: Sofia

Det va jätte mysigt i kyrkan, barnen va superfina!!



Jag vet inte riktigt va du menade med att citat: "Några ungar var helt galna och föräldrarna bara stod och titta på när dom förstörde för dom andra "



Men så jag uppfattade det hela,(kan ha missat något) så är väl barn rörliga? Det va en del ganska små barn med, som har svårt att stå still så länge.



Lite svårt att begära av barn att dom ska stå som små ljus när dom inte är det. Dom är livliga små barn.Ska dom inte få vara med bara för att dom inte kan vara små ljus i 30 min.



Förlåt att jag gnäller men tycker synd om dom små stackarna som gjorde så gott dom kunde.

2009-12-28 @ 22:43:25
Postat av: Jessica

Sofia, det var inga små barn som sprang omkring utan större barn i fyra - fem års åldern och då tycker jag att föräldrarna faktiskt kan säga till sina barn. Hade Ronja gjort så hade jag tagit tag i henne och sagt tille henne att antingen står du still eller så får vi gå här i från. Jag var inte ensam att uppfatta detta utan det var två andra mammor som sa lika dant. Men givetvis får alla ha sin åsikt :)

Jag tycker oxå det var otroligt mysigt , det var första gången vi var med faktiskt. Ha det bra kram.

2009-12-29 @ 10:06:33

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0